Lider nie bierze na siebie wszystkiego
– od początku deleguje zadania

Arrow white

07

LIDER PROJEKTU

Umiejętność delegowania zadań jest niezwykle ważna dla lidera, choć trudno się tego nauczyć. Szczególnie osoby pracowite, które lubią pracować osobiście, nie będą idealnym liderem, dopóki nie nauczą się dzielenia pracą z innymi.

Pracowitych, w dowód uznania za osiągnięcia, często awansuje się na stanowiska kierownicze. Może to być duży błąd. Jak to się mówi: firma traci wówczas dobrego pracownika i nie zyskuje dobrego menedżera.

Dlatego też na czele zespołów projektowych powinni stawać raczej ci, którzy dobrze czują się w rozdawaniu zadań i nie mają przed tym wewnętrznych oporów. Dzielenie się pracą po prostu zwiększa efektywność całego zespołu.

Drobnych zadań czasem nie delegujemy, bo szkoda czasu nawet na ich tłumaczenie komuś. Tyle samo zajęłoby samodzielne wykonanie. Dlatego tak ważne jest przekazywanie dużych zadań, większych porcji roboty i odpowiedzialności. To jednak tym bardziej wymaga swego rodzaju odwagi od lidera.

Pomocne jest ustalenie już na samym początku projektu, że każdy będzie odpowiadał za jakiś obszar merytoryczny. Wówczas łatwiej będzie rozdawać zadania, opierając się właśnie na tych początkowych ustaleniach, np. ze spotkania rozpoczynającego projekt.

Również pomocne jest u lidera wyrobienie w sobie zrozumienia, że nie ma jednego sposobu wykonania zadania. Trzeba zaakceptować fakt, że możliwe są różne ścieżki dojścia do rozwiązania. Delegując pracę innej osobie, muszę być gotowy na to, że wykona to inaczej, niż zrobiłbym to ja. Ale to nie znaczy, że gorzej.

Marek Tronina, wieloletni Dyrektor Maratonu Warszawskiego, opowiadał mi kiedyś o radzeniu sobie z tą kwestią. Powoli, stopniowo, uczył się zaakceptowania faktu, że sam wcale nie musi do ostatniej chwili osobiście pociągać za wszystkie sznurki. Gdy na kilka minut przed startem może spokojnie pospacerować, niczego już osobiście nie robiąc, to najlepszy znak, że udało się wszystkie zadania przekazać odpowiednim osobom i że ma do nich zaufanie.

Można i warto się tego nauczyć – dla większej efektywności zespołu i dla własnej higieny pracy jako lidera.

Więcej: w poniższym odcinku podcastu.

 

Zdjęcie: https://unsplash.com/photos/JRhVvF5VHG4

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Moja strona używa ciasteczek (danych tekstowych gromadzonych w formie plików zamieszczanych na Urządzeniu Użytkownika) do analizy ruchu oraz dzieli się tymi danymi z dostawcami usług analitycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. View more
Rozumiem
24/7 Accident Phone