Zakres odpowiedzialności
i uprawnień lidera projektu
został jasno określony
02
Dla wszystkich powinno być jasne, do czego uprawniony i zobowiązany jest lider projektu. Jest kilka grup, które tej informacji będą poszukiwać.
Po pierwsze – już sam lider powinien przecież mieć jasność, co to dla niego znaczy, że został wskazany na tę funkcję.
Po drugie – zespół projektowy powinien być świadomy, czego lider ma prawo od nich oczekiwać, ale i czego oni mogą się spodziewać ze strony lidera.
Po trzecie – inne osoby w organizacji, jak np. zarząd, który będzie lidera rozliczał z efektów prac zespołu. Inną ciekawą grupą są przełożeni członków zespołu projektowego. Powinni mieć jasność, dokąd sięga władza lidera projektu i jak muszą się podzielić z nim, jeśli chodzi o czas pracy swoich ludzi, będących częściowo w projekcie, a częściowo – w macierzystej jednostce organizacyjnej.
Nie powinniśmy uznawać, że zakres odpowiedzialności lidera projektu jest czymś oczywistym. Nie jest, bo różne są firmy i nieco różnie definiują tę rolę. Dlatego przekopiowanie definicji z jakiegoś zewnętrznego źródła jeszcze nie załatwia sprawy. Trzeba pokusić się o spisanie zadań lidera projektu w danej firmie. To relatywnie proste zadanie, a dzięki niemu unikamy wielu nieporozumień, np. kto musi wyrazić zgodę na urlop pracownika będącego w projekcie? kto dokonuje formalnej oceny pracownika, gdy ten pracował przez pół roku w zespole projektowym? itp. itd.
Oprócz typowych zadań lidera, które są realizowane bodaj w każdej firmie (dbanie o realizację celu projektu w założonym terminie i budżecie, kontrolowanie zakresu, zarządzanie zespołem, raportowanie statusu prac,…) są również pewne zadania specyficzne dla danej firmy. I nie znajdziemy ich w żadnych definicjach w internecie czy literaturze fachowej. Musimy sami je dodać, znając procesy obowiązujące w naszej organizacji. Np. lider jest zobowiązany rozliczać budżet projektu co kwartał, albo bierze udział w piątkowych spotkaniach zarządu, albo akceptuje wydatki z budżetu projektowego do kwoty ____ zł itp.
Im lepiej opiszemy, co oznacza bycie liderem w naszej firmie, tym mniej potem nieporozumień. Odnotujmy to w jakimś oficjalnym miejscu, czym raz na zawsze utniemy wątpliwości.
Więcej: w poniższym odcinku podcastu.
Zdjęcie: https://unsplash.com/photos/8zsYfp5k1vo